نمونه ای از تاثیر روش صحیح معلم در پرورش استعدادهای آفریننده دانش آموزان:
زمانی
که دانش آموز کلاس اول دبیرستان بودم،معلم زیست شناسی ام شبیه به یکی از شخصیتهای داستانهای چارلز دیکنز بود.او برجسته ترین شخصیتی است که من تا کنون شناخته ام.وقتی که می خواست پیشنهادی به ما بدهد،از تمام وجودش مایه می گذاشت .در حضور او ممکن نبود کسی تحت تاثیر قرار نگیرد.
او روزی در سر کلاس درس، ما را از یک مسابقه مقاله نویسی درباره ضررهای الکل که به وسیله اتحادیه زنان مسیحی طرفدار منع نوشابه های الکلی ترتیب داده شده بود آگاه کرد.آرزو می کرد که یکی از دانش آموزان در این مسابقه برنده شود.به اعتقاد او این یک کار خدایی بود و او هم می خواست در این راه کمکی بکند.
من چالش را پذیرفتم واین مسئله،برای مدت سه هفته زندگی مرا احاطه کرد.به قصد استفاده از کتابخانه عمومی شهر نیویورک از منزلم واقع در نیو جرسی به نیو یورک مسافرت کردم.صدها فیش تحقیقی را در باره این شیطان قدیمی،الکل،سیاه کردم.من نمودار تأثیر الکل بر بدن نحیف انسان را رسم کردم.وآثار شوم آن را برقلب،معده ،پانکراس وجگر به مشاهده گذاشتم.از مشاهده تأثیر مخرب آن بررگهای مغز از تبدیل سلولهای مغز به توده ای از بافت مرده به وحشت افتادم.کاملاً مطمعن شدم که با بزرگترین شیطان تاریخ بشر درگیرهستم.
من در مأموریت جدی خود ،تمام این اطلاعات تکان دهنده را بر روی کاغذ آوردم.معلم زیست شناسی ام از دیدن آن بسیار شادمان شد.دستش را روی شانه ام گذاشت وگفت:«پسر جان فکر می کنم موفق می شویم» وشدیم.مقاله من رتبه اول را حایز شد وجایزه بیست وپنج دلاری را نصیب من کرد.آن جایزه سبب شد که من دو تصمیم قطعی درباره آینده ام بگیرم.یک هرگز مشروب الکلی ننوشم ودوم شغل نویسندگی را پیشه کنم.
مطلب فوق که در آن تأثیر تأیید وتشویق معلم بر ایجاد وگسترش فعالیتهای آفریننده به خوبی نشان داده شده ،از زبان نورمن کازینز یکی از شخصیتهای برجسته معاصر نقل شده است.نورمن کازینز در علوم ،هنر،سیاست وبسیاری معارف دیگر بشری صاحب نظر است.او نویسنده کتاب معروف آناتومی یک بیماری است وقبلاً هم صاحب امتیاز وسر دبیر مجله ی ستردی ریویو بود.
به نقل از کتاب روانشناسی پرورشی ،اثر کلازمایر(1985،ص531)
این وبلاگی درباره مسائل روانشناسی است .وسعی می شود بیشتر مطالب آن علمی بوده تا شاید راهگشا وپاسخگوی برخی از نیازهای شما عزیزان باشد.