روش آموزش آفرینندگی

همه روانشناسان پرورشی ومتخصصان آموزشی معتقدند که توانایی های خلاق وشیوه های فکری واگرا را می توان به افراد به خصوص به کودکان ونوجوانان ،آموزش داد.پیشنهادهای مهم این صاحبنظران درباره روشها وفنون ایجاد خلاقیت به قرار زیر است:

 

·    تجارب دانش آموزان را به موقعیتهای خاصی محدود نکنید. کارهای بدیع وتخیل آمیز دانش آموزان را مورد تشویق قرار دهید.سئوالهایی را از آنها بپرسید که مشوق تفکر واگرا باشد واز تکرار روشهای معمولی ومتداول بپرهیزید.یکی از روانشناسان به نام کالاگر(1964)در این زمینه گفته است که نوع سئوالهایی که معلم از دانش آموزان می پرسد.،بر نحوه ی تفکر آنها بسیار مؤثر است.مثلاً معلمی که در آموزش بررسی تراژدی هاملت (نمایشنامه معروف ویلیام شکسپیر)این سئوال را می پرسد:«چرا هاملت تقاضای اوفیلیا را رد کرد؟»دانش آموزان ممکن است از طریق تفکر همگرا این جوابها را بدهند:«هاملت از کلیه زنان بیزار شده بود .اوفیلیا هم یک زن بود ،از این رو هاملت او را جواب کرد.»اما معلم می تواند از طریق طرح سئوالهایی شبیه به سئوالهای زیر ،دانش آموزان را به تفکر واگرا وادارد:«هاملت چه روش دیگری را می توانست به کار ببرد تا شاه را به دام بیندازد؟»«مادر هاملت چه راههایی را پیش رو داشت؟»«اگر پولونیوس کشته نمی شد ،چه تاثیری بر نتیجه داستان می گذاشت؟»به عنوان مثالی دیگر معلم می تواند در درس علوم ،از دانش آموزان بپرسد «اگر نیروی جاذبه وجود نداشت انسان با چه مشکلاتی روبرو می شد؟»

       بیشتر سئوالهایی را بپرسید که با چرا وچگونه آغاز می شوند،نه با کجا ،چه کسی وچه وقت.سئوالهایی

      را مطرح کنید که دارای جوابهای متعدد باشند .سئوالهایی که تنها یک جواب دارند منجر به تفکر همگرا می شوند .سئوالهایی که جوابهای متعددی را در یادگیرنده بر می انگیزانند مشوق تفکرا واگرا وآفریننده هستند.

  • به یاد گیرندگان نشان دهید که برای طرح سئوالها وابراز اندیشه های غیر معمول وبدیع آنها ارزش واحترام قایل هستید.دانش آموزان خود راتشویق کنید تا سئوال های گوناگون از شما بپرسند.فراتر از اطلاعات ودانش های معمول فکر کنند.و راههای متعددی برای مسائل پیشنهاد دهند.از سئوالهای غیر معمولی که از سوی دانش آموزان مطرح می شوند وشما از عهده جواب دادن به آنها بر نمی آیید نهراسید.به آنها کمک کنید تا با همکاری یکدیگر برای یافتن جواب سئوالها تلاش کنند.دانش آموزان را در اظهار اندیشه های اصیل تشویق کنیدو با اظهار نظر عای غیر قالبی وغیر متداول وبدیع آنها ،حتی اگر خارج از تصورات خود شما باشند.با خوشرویی واحترام برخورد کنید.
  • فرصتهایی را برای خود آموزی ویادگیری اکتشافی در اختیار یاد گیرندگان قرار دهید و این نوع یادگیری آنها را تقویت کنید.یکی از ویژگیهای افراد آفریننده داشتن استقلال رای وتوانایی در پیدا کردن راه حل برای مسائل به صورت اکتشافی واز راه خود آموزی است.این نوع دانش آموزان هستند که نیاز به این گونه فرصتها دارند.بخشی از امتیازهای تحصیلی را به اینگونه فعالیتها اختصاص دهید.اگر تنها حفظ کردن مطالب و راه حل های قالبی مورد تایید معلمان واقع شود،دانش آموزان تنها به حفظ کردن مطالب خواهند پرداخت.اما اگر اندیشه های اصیل مورد تایید معلمان واقع شود،دانش آموزان به فعالیتهای خلاق مبادرت خواهند کرد.
  • نسبت به تفاوتهای فردی یادگیرندگان با احترام برخورد کنید ودر پرورش استعدادهای ویژه آنان بکوشید.از وادار کردن دانش آموزان به رقابت وچشم وهم چشمی با یکدیگر بپرهیزید.هر یک از دانش آموزان دارای استعداد وقریحه مخصوص به خود است که ممکن است از این جنبه،با دانش آموزان دیگر متفاوت باشد.در پرورش استعدادهای ویژه ،در دانش آموزان بکوشید.یافته های پژوهشی نشان داده اند که برخوردهای صحیح معلمان با کودکان در سنین پایین،بر رشد استعدادهای خلاق کودکان تاثیر فراوان دارد.گورتزل وگورتزل(Goretzel&Goretzel 1962) پس از بررسی شرایط پرورشی 400 تن از مشاهیر قرن بیستم ،درباره تاثیر  شرایط  پرورشی آموزشگاهها وروش آموزشی معلمان بر رشد تواناییهای خلاق در کودکان ،اینگونه بیان داشته اند:«معلمانی که بیش از معلمان دیگر مورد احترام وعلاقه این افراد نخبه –مشاهیر مورد مطالعه –قرار داشتند،معلمانی بودند که به این افراد امکان می دادند تا متناسب با توانایی هایشان پیش بروند،به آنها فرصت فعالیت در موضوعهای دلخواهشان را می دادند،آنها را به تفکر وا می داشتند وبه آنها برای مطالعه کتابهای مهیج معرفی می کردند»(ص9)
ادامه نوشته

جلوه های خلاقیت در کودکان

کودکان فرایندخلاقیت خود را درسنین مختلف به شکلهای گوناگون آشکارمی کنند که به«جلوه های خلاقیت »معروف است .این جلوه ها عمدتاً عبارتند از:

  • جاندار پنداری: علاقه به نسبت دادن هشیاری به اشیاء وموجودات غیر جاندار.این جلوه را غالباًدرکودکان خرد سال ،که هنوز نمی توانند جاندار را از غیر جاندار تمیز دهند،می بینیم.ایشان از نسبت دادن صفات زندگی به مو جودات غیر زنده لذت می برند ومعمولاً صفاتی رابه آنان نسبت می دهند که والدینشان به خود ایشان نسبت می دهند.
  • بازی سازنده:کودکان هنگامی که به سن مدرسه می رسند و می توانند خیالبافی و واقعیت را از هم تشخیص دهند توجه خود را از بازی نمایشی به بازی سازندهمعطوف می کنند.
دوستان خیالی:دوست خیالی از حیوان ،شخص ،یا چیزی که کودک در عالم خیالش می آفریند تا نقش دوست را با او ایفا کند،زیرا .....
ادامه نوشته

آموزش چند مهارت برای تقویت روحیه ی كودكان آهسته گام(استثنایی)

بسیاری از والدین بر این باورند كه مهارت های مفید اجتماعی برای موفقیت كودكان در زندگی مهم  و حیاتی هستند . به نظر می رسد كه برخی از كودكان فقط با مشاهده دیگران این مهارت ها را به سادگی می آموزند ؛ اما كودكان استثنایی ممكن است در آموزش و یاد آوری آنها با مشكلات زیادی مواجه باشند .

برای روشن شدن مطلب ، دو كودك استثنایی را در نظر بگیرید . اولی پسری ده ساله و دومی دختری هفت ساله است و هر دو در یادگیری آداب اجتماعی دچار مشكل هستند . اگر شما والدین این بچه ها بودید چگونه می توانستید به آنها كمك كنید تا مهارت ها و آداب اجتماعی را بیاموزند . پیشنهادهای زیر آموزش راهبردهایی در این خصوص  است كه به این قبیل كودكان كمك می كند تا امیال خود را كنترل كرده و توقعات اجتماعی را نیز برآورده سازند :

مدلسازی

رفتاری را كه می خواهید به فرزندتان بیاموزید سرمشق قرار دهید ، مثلا وقتی می خواهید وارد مكانی شوید در بزنید و اجازه بگیرید و یا هنگامی كه می خواهید جایی را ترك كنید ، به او گوشزد كنید كه با وجود این كه او دوست دارد بیشتر بمانید ولی اكنون وقت رفتن است . مطمئن باشید فرزندتان شنیده باشد كه شما از صاحبخانه تشكر كردید .

آموزش

بنشینید و با فرزندتان در سطح خودش ، در مورد انتظاراتتان از او و رفتارهای جدیدی كه می خواهید به او آموزش دهید صحبت كنید . تذكرات شفاهی باید مرحله به مرحله و همراه با تصاویر و عكسها ، آموزش های كتبی و استفاده از عروسك ها باشد . تكرار و یادگیری همراه با بازی ، درك انگیزه فرزند شما را افزایش می دهد . مثلاً می توانید یك اتاق مقوایی بسازید و به نوبت به جای عروسك ها در بزنید و پاسخ دهید .

بدین طریق می توانید مفهوم در زدن قبل از ورود به مكانی را به شیوه ای لذت بخش و نشاط آور به فرزندتان آموزش دهید .

این آموزش ها را هر چند روز یك بار حدود پنج  دقیقه تمرین كنید تا وقتی كه مطمئن شوید فرزندتان آموزش های لازم را فرا گرفته است . بعد از هر جلسه تمرین نیز می توانید با دادن پاداش یا امتیازات خاص او را تشویق كنید .

 تمرین و ممارست

وقتی كه مطمئن شدید او مفاهیم را متوجه شده و آنها را درك می كند می توانید آنها را با او انجام دهید . زدن به در را با چندین در، از جمله در اتاق خواب یا حمام تمرین كنید تا این كار برایش به صورت وظیفه مطرح شود. و در هر بار موفقیت ، او را تشویق كنید .

 انگیزش

پس از آموزش و تمرین این آداب اجتماعی ، هدف این است كه فرزندتان آنها را در زندگی واقعی به كار ببرد و سرانجام برای او به صورت یك عادت درآید . از این كه این مهارت ها را خوب یاد گرفته اظهار رضایت كنید و به او بفهمانید هنگامی كه آنها را در زندگی واقعی اش به كار ببرد مورد تشویق قرار خواهد گرفت . اما به محض این كه به این رفتارها عادت كرد مشوق ها را نیز به تدریج كم رنگ تر كرده یا محو كنید و استفاده از پاداش ها را تغییر دهید،  طوری كه در فرزندتان برای آشنایی با دیگر مهارت های اجتماعی انگیزه ایجاد شود .

در شرایط  دشوار حامی او باشید ، حتی یك كودك با انگیزه ی قوی نیز اگر توقعات ما بیش از توان او باشد ، موفق نخواهد شد. شما می توانید برای آموزش فرزندتان او را به طرق مختلف كمك كنید تا این رفتارها برایش جا بیفتد .

اگرچه آموزش مهارت های جدید به كودكان استثنایی كار ساده ای نیست اما با تلاش و كوشش و هدایت و خلاقیت های شما او می تواند موفق شود و این موفقیت می تواند تغییرات ماورای تصور شما را در زندگی او  ایجاد كند . 

  نقـش تربيتـي خانـواد‌ه

خانواد‌ه به عنوان ركن اساسي تربيت، نقش بسيار مهمي د‌ر كمك به رشد‌ و تربيت كود‌كان ايفا مي‌كند‌، اين امر به ويژه د‌ر اولين سال‌هاي زند‌گي كه تجربه‌هاي اوليه كود‌ك د‌ر حال شكل گرفتن است، از اهميت شايان توجهي برخورد‌ار است. غالب رفتارهاي انسان بر اساس ياد‌گيري است و اولين و مهم‌ترين پايگاه ياد‌گيري كانون خانواد‌ه است. بسياري از مهارت‌ها د‌ر نخستين سال‌هاي زند‌گي فراگرفته مي‌شوند‌. د‌ر اصل خانه و خانواد‌ه پايه‌هاي اجتماعي شد‌ن و ساختار شخصيت كود‌ك را بنيان مي‌گذارند‌. ايفاي نقش پد‌ر و ماد‌ر به عنوان عامل پرورشي د‌ر چارچوب خانواد‌ه شرط استقرار شخصيت سالم كود‌ك خواهد‌ بود‌.از خانه و خانواد‌ه است كه مي‌توان پيرامون محور رواني كود‌كان نخستين نصف‌النهارهاي شخصيت را ترسيم كرد‌، چرا كه ساختن انسان د‌ر د‌وران كود‌كي بسيار آسانتر از زمان بزرگسالي است. طبع لطيف و زمينه مساعد‌ي كه كود‌ك د‌ر محيط خانواد‌ه د‌ارد‌، بهترين شرايطي است كه مي‌توان شايسته‌ترين بذرهاي تربيتي را پرورش د‌اد‌. حضرت علي(ع) مي‌فرمايد‌: «صفحه د‌ل كود‌ك همچون زمين مستعد‌ي است كه هيچ گياهي د‌ر آن نروييد‌ه و آماد‌ه هر نوع بذرافشاني است». امام محمد‌ غزالي نيز
ادامه نوشته

نمونه ای از تاثیر روش صحیح معلم در پرورش استعدادهای آفریننده دانش آموزان:

زمانی که دانش آموز کلاس اول دبیرستان بودم،معلم زیست شناسی ام شبیه به یکی از شخصیتهای داستانهای چارلز دیکنز بود.او برجسته ترین شخصیتی است که من تا کنون شناخته ام.وقتی که می خواست پیشنهادی به ما بدهد،از تمام وجودش مایه می گذاشت .در حضور او ممکن نبود کسی تحت تاثیر قرار نگیرد.

او روزی در سر کلاس درس، ما را از یک مسابقه مقاله نویسی درباره ضررهای الکل که به وسیله اتحادیه زنان مسیحی طرفدار منع نوشابه های الکلی ترتیب داده شده بود آگاه کرد.آرزو می کرد که یکی از دانش آموزان در این مسابقه برنده شود.به اعتقاد او این یک کار خدایی بود و او هم می خواست در این راه کمکی بکند.

من چالش را پذیرفتم واین مسئله،برای مدت سه هفته زندگی مرا احاطه کرد.به قصد استفاده از کتابخانه عمومی شهر نیویورک از منزلم واقع در نیو جرسی به نیو یورک مسافرت کردم.صدها فیش تحقیقی را در باره این شیطان قدیمی،الکل،سیاه کردم.من نمودار تأثیر الکل بر بدن نحیف انسان را رسم کردم.وآثار شوم آن را برقلب،معده ،پانکراس وجگر به مشاهده گذاشتم.از مشاهده تأثیر مخرب آن بررگهای مغز از تبدیل سلولهای مغز به توده ای از بافت مرده به وحشت افتادم.کاملاً مطمعن شدم که با بزرگترین شیطان تاریخ بشر درگیرهستم.

من در مأموریت جدی خود ،تمام این اطلاعات تکان دهنده را بر روی کاغذ آوردم.معلم زیست شناسی ام از دیدن آن بسیار شادمان شد.دستش را روی شانه ام گذاشت وگفت:«پسر جان فکر می کنم موفق می شویم» وشدیم.مقاله من رتبه اول را حایز شد وجایزه بیست وپنج دلاری را نصیب من کرد.آن جایزه سبب شد که من دو تصمیم قطعی درباره آینده ام  بگیرم.یک هرگز مشروب الکلی ننوشم ودوم شغل نویسندگی را پیشه کنم.

مطلب فوق که در آن تأثیر تأیید وتشویق معلم بر ایجاد وگسترش فعالیتهای آفریننده به خوبی نشان داده شده ،از زبان نورمن کازینز یکی از شخصیتهای برجسته معاصر نقل شده است.نورمن کازینز در علوم ،هنر،سیاست وبسیاری معارف دیگر بشری صاحب نظر است.او نویسنده کتاب معروف آناتومی یک بیماری است وقبلاً هم صاحب امتیاز وسر دبیر مجله ی ستردی ریویو بود.

 

به نقل از کتاب روانشناسی پرورشی ،اثر کلازمایر(1985،ص531)

آفرینندگی

تعریف آفرینندگی

آفرینندگی یا خلاقیت ،از فرایندهای فکری است که به فرایند حل مسئله بسیار نزدیک است.گانیه (1977)در طبقه بندی خود از انواع یادگیری بالا ترین سطح یادگیری را حل مسئله می داند.ومعتقد است که آفرینندگی نوع ویژه ای ازحل مسئله است:

یک کشف علمی بزرگ یا یک اثر هنری بزرگ مطمعناًاز فعالیت حل مسئله سرچشمه می گیرد.این اعمال آفرینشی،مانندرفتار حل مسئله ،برمقدار زیادی از معلومات از پیش آموخته  شده چه از نوع معلومات عمومی شناخته شده درعلوم وچه از نوع معلومات خصوصی شناخته شده به وسیله شخص هنرمند متکی هستند.بسیاری از اندیشمندان آفریننده اظهار داشته اند که پیش از آفرینش یک اثر برای مدتی طولانی درباره مسائل مربوط به آن عمیقاًبه مطالعه وتفحص مشغول بوده اند.در واقع اگر مطلب به غیر از این بود تعجب آور می نمود.در اظهارات این افراد هیچ چیز نشان نمی دهدکه بین حل مسئله وکوششهای آفریننده ای که منجر به کشفیات دارای آثار مهم اجتماعی می شوند،تفاوت زیادی وجود دارد.(ص165)

 

با وجود شباهت زیاد بین حل مسئله وآفرینندگی می توان بین این دواز این لحاظ تفاوت قایل شد که حل مسئله فعالیتی عینی تر از آفرینندگی است وهدف مشخص تری از آن دارد.یعنی حل مسئله  بیشتر بر واقعیت استوار است.وهدف آن عینی وبیرونی است.در حالی که آفرینندگی ،بیشتر جنبه شخصی دارد وزیادتر از حل مسئله مبتنی بر شهود وتخیل است. به عبارت دیگر ،در حل مسئله ،شخص با موقعیتی روبه رو می شود که باید برای آن راه حل بیابد .اما در آفرینندگی ،فرد هم موقعیت مسئله وهم راه حل آن را خود می آفریند.

ویژگی مهم دیگر آفرینندگی که آن را لز حل مسئله متمایز می کند تازگی نتایج تفکر آفریننده است.یعنی راه حل های آفریننده راه حل هایی تازه هستند.که دیگران قبلاً به آن دست نیافته اند.بنابراین،تاکید بر اثر یا بازده فکری تازه است.«هسته اصلی مفاهیم مربوط به آفرینندگی را مفهوم تازگی تشکیل می دهد.آفرینندگی به راههای تازه ،اصیل ،مستقل وتخیلی اندیشیدن درباره انجام دادن کارها می انجامد» (وول فولک1987 ص149)

   منبع:روانشناسی تربیتی -دکتر علی اکبر صیف- دانشگاه پیام نور-۱۳۸۲