، نگرش مثبت می‌تواند توانایی شما را در تفکر خلاقانه افزایش دهد. به این خاطر، روی حذف و کنار گذاشتن افکار منفی یا خود انتقادی که می‌تواند مانع رشد مهارت‌های خلاقانه شما شود، تمرکز کنید.

 بر ترس از شکست غلبه کنید

ترس از اشتباه کردن یا شکست خوردن از پیشرفت شما جلوگیری می‌کند. هرگاه چنین افکار و احساسی به سراغتان آمد، به خودتان یادآوری کنید که اشتباه‌ها، بخشی از فرایندند. با وجود این‌که گاهی اوقات ممکن است با موانعی در مسیر خلاقیت خود روبه‌رو شوید اما نهایتا به اهداف خود خواهید رسید 

 از یورش فکری استفاده کنید

برای به دست آوردن ایده‌های جدید از یورش فکری استفاده کنید. یورش فکری می‌تواند به عنوان ابزاری قدرتمند برای رشد خلاقیت نیز استفاده شود. قضاوت‌های خود را کنار بگذارید و شروع به نوشتن هر ایده و راه‌حلی که به نظرتان می‌رسد بکنید.

عوامل موثر در رشد خلاقیت  

بدون تردید عوامل ارثی و فرهنگی همه در پیدایش استعداد و رشد خلاقیت تأثیر دارند. آزمایشهایی که در مبحث وراثت ذکر شد نشان می دهد که نویسندگان بزرگ، ریاضی دانهای معروف و مخترعین اغلب در دوران کودکی آثار نبوغ و خلاقیت از خود ظاهر ساخته اند.

اثر وراثت در پیدایش نیروی ابتکار قابل انکار نیست. افراد بیشماری در محیط های مساعد پرورش یافته اند ولی همه آنها موجه فکر و اندیشه تازه نشدند. با اینکه عامل ارثی پیدایش استعداد خلاقیت را در افراد ممکن می سازد مع ذلک بروز و رشد این استعداد تحت تأثیر عوامل محیطی قرار دارد. (جان 1997)

در اجتماعاتی که فرد انسانی بدون توجه به وضع مالی، موقعیت اجتماعی و عقیده حق استفاده از فرصت های تربیتی را دارد و می تواند طبق استعداد و امکانات خود پیشرفت کند معمولا افراد مبتکر و خلاق بیشتر دیده می شود. (همان منبع)

بنابراین محیط مساعد چه در زمینه جغرافیایی و چه از لحاظ اجتماعی و فرهنگی در رشد و پرورش قوه ابتکار در افکار تأثیر و فراوان دارد. عوامل محیطی نه تنها سبب پرورش استعدادهای مختلف افراد می شود بلکه موجباتی برای تحریک و تشویق افراد به خلق اندیشه ها و طرف تازه فراهم می سازد. در اجتماعاتی که رشد فردی و رفاه اجتماعی از طریق روش علمی در یک وضع رضایت آمیزی توافق و سازگاری پیدا کرده اند معمولا مجال پرورش افکار و خلق اندیشه های تازه بیشتر فراهم می شود. ( گراو 1998)

در فرهنگ عمید ابداع یا آفرینش ، به معنای چیزی نو آوردن یا کاری ، تازه کردن ، آمده است معنی دقیق تر آن ، عبارت است از پدید آوردن چیزی که سابقاً نبوده است ؛ اما در قرآن کریم واژه های « خَلَقَ » ؛« نشأ » ؛  « فَطَرَ » هم معناست با این تفاوت که خَلَقَ ؛ پدید آوردن از نوع ترکیبی ، نَشأ؛ خواستن و ایجاد کردن ، فَطَرَ؛ « بَدَعَ » ؛ پدید آوردن از چیزی که هرگز وجود نداشته ، هم معنای تعریف اولین است .   «  فَطَرَ الّسموات و الأرض » 1 ؛ « اِنّا اَنشأنا هُنَّ اِ نشأءآ »2 ؛ « نَحنُ خَلَقناکُم فَلَو لا تُصَدِّ قونَ » 3 ؛  « بَدیعٌ السَّمواتِ والاَرض » 4

     در فرهنگ لغت روانشناسی ریبر 1986 ؛ خلاقیت را یگ فرایند روانی فرض شده است . دراین تعریف ، خلاقیت به عمل کردن ، ایده پروری ، مفهوم سازی ، شکل های  هنری ، نظریه ها یا  به تولیدات منجر شده ای که یگانه و بدیع هستند معنا شده است .

     برای روشن شدن مطلب ،  تعاریف خلاقیت به الگوی چاوها (1989) در کتاب چشم اندازی بر خلاقیت 5 این گونه ارائه شده است :

 تعریف شناختی خلاقیت استرنبرگ(1989) ، معتقد است : خلاقیت ، ارائه یک فکر نو ومتفاوت است .

 تعریف شخصیتی خلاقیت آلبرت ورانکو (1990) ، معتقدند ، خلاقیت متفاوت از هم رنگی و مستلزم رفتارهای غیر عادی است.  

1- آیه 34 از سوره مبارکه        2- آیه 34 از سوره مبارکه الواقعه                  3-  آیه 56 از سوره مبارکه الواقعه                                                                       4- آیه  از سوره مبارکه                   5- شاید این تعریف مبتنی بر علل اربعه ارسطویی (علل غایی ، فاعلی ، صوری ، مادی ) باشد.

 تعریف محیطی خلاقیت ، برین (1953) خلاقیت را به مثابه فرایند دستکاری محیط می داند

 تعریف مبتنی بر تولید برونز  معتقد است ، خلاقیت تولید ، پاسخی است که در عین بدیع بودن مناسب نیز هست و قابل استفاده است .